PIT - Polska Izba Turystyki

Kontakt dla mediów

Ewa Kubaczyk
Rzecznik Prasowy PIT

tel. 698 400 088
e-mail: rzecznik@pit.org.pl

Newsletter


prosimy wpisać adres e-mail

 
Polska Izba Turystyki
Biuro Wykonawcze
Marszałkowska 9/15 lok. 29
00-626 Warszawa
tel. 22 826 55 36
fax. 22 826 55 36

 Dla mediów

» Start » Dla mediów

Strajk pracowników kontroli ruchu lotniczego we Włoszech uderzy w tysiące pasażerów
11.01.2019

Rok 2019 zaczął się pechowo dla podróżnych. Pierwszy ogólnokrajowy strajk włoskich pracowników kontroli ruchu powietrznego (ATC), który zaplanowany jest na dziś po południu, to zły zwiastun dla pasażerów na nowy rok.

W związku ze strajkiem linie lotnicze zrzeszone w stowarzyszeniu Airlines for Europe (A4E) zmuszone są odwołać setki lotów. Do strajku, który odbędzie się dziś w godzinach 12.00-16.00 UTC, przystąpili pracownicy kontroli ruchu powietrznego w Rzymie, Mediolanie i Brindisi, a także obsługa lotnisk w Katanii, Turynie, Genui, Perugii i Pescarze. Ta pierwsza w tym roku akcja zakłóci rozkład lotów krajowych, jak i wewnątrzeuropejskich w całych Włoszech, utrudniając szczególnie powroty turystów z urlopów, jak i podróże związane z rozpoczynającym się właśnie w Mediolanie Men’s Fashion Week.

– Nowy rok to szansa na nowe otwarcie. Niestety, w przypadku strajków w ramach kontroli ruchu lotniczego w Europie stare nawyki pojawiają się z roku na rok. W rezultacie po raz kolejny miliony podróżnych będą zmuszone skorygować swoje plany podróży, chyba że decydenci unijni i krajowi zrozumieją, że rozwiązanie tej kwestia jest priorytetem –powiedział Thomas Reynaert, dyrektor zarządzający Airlines for Europe (A4E).

W krajach najbardziej dotkniętych przez strajki kontrolerów, Airlines for Europe wzywa do poprawy ciągłości obsługi pasażerów, równocześnie proponując szereg rozwiązań, w tym obowiązkowy 72-godzinny okres powiadamiania dla pracowników uczestniczących w strajku oraz ochronę przelotów (ale nie kosztem kraju, w którym odbywa się strajk). Ponadto, zdaniem A4E, potrzebne są inwestycje w technologię, procesy i zasoby ludzkie tak, aby system zarządzania ruchem lotniczym w Europie był w stanie sprostać stale rosnącej liczbie lotów.

– Wyraźnie widać wzrost częstotliwości i czasu trwania strajków pracowników kontroli lotów w Europie, które w zeszłym roku w sumie objęły 30 dni (w porównaniu z 24 dniami strajków w roku 2017). Nie możemy pozwolić na kontynuację tego trendu, dlatego wzywamy polityków – krajowych i unijnych – do natychmiastowego zajęcia się tą sprawą. Na szali leży reputacja całego lotnictwa europejskiego – dodał Thomas Reynaert.

– Uznajemy prawo do strajku, ale nie mogą się one odbywać kosztem podróżnych w Europie. Przyłączamy się do apelu Airlines for Europe, wzywając zarówno krajowe, jak i europejskie organy nadzoru, by pilnie zajęły się tą sprawą. Najważniejszą kwestią jest uniknięcie zakłóceń w transporcie osób podróżujących służbowo oraz turystów – podkreślił Paweł Niewiadomski, prezes Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży ECTAA.

Strajki pracowników kontroli ruchu lotniczego mają kosztowny wpływ na turystykę, gospodarkę europejską i środowisko:
1. Strajki dotykają zarówno pasażerów linii lotniczych, jak i dostawców usług.
2. Zmiany w planach lotów w celu uniknięcia zamkniętej przestrzeni powietrznej skutkują znacznie dłuższymi lotami i spalaniem większej ilości paliwa, co podnosi emisję CO2.
3. Strajki najsilniej odbijają się na turystyce ze względu na zakłócenia ruchu lotniczego do najbardziej znanych kierunków wakacyjnych, co stwarza ryzyko dla małych i średnich przedsiębiorstw.
4. Linie lotnicze muszą wypłacać pasażerom odszkodowanie za opóźnienia oraz zmieniać ich rezerwacje, co znacząco zakłóca plany podróży klientów i operacje linii lotniczych. Linie lotnicze nie mają możliwości odzyskania tych kosztów od instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej.
5. Organizatorzy wycieczek muszą oferować alternatywne formy podróży lub zwroty kosztów za usługi niewykonane ze względu na zakłócenia lotów. Koszty te mogą być znaczące, zwłaszcza w sezonie, gdy zmiana rezerwacji jest utrudniona.
6. Według ostatnich badań*, od 2010 roku strajki lotnicze kosztowały gospodarkę Unii Europejskiej 13,4 mld euro.
*Economic Impact of Air Traffic Control Strikes in Europe, PriceWaterhouseCooper for A4E, Brussels, 2016.

11 stycznia 2019, Bruksela

***
Polska Izba Turystyki jest największą ogólnopolską organizacją samorządu gospodarczego przemysłu turystycznego, której dwudziestopięcioletnie działalność to okres skutecznych starań o nowy kształt biznesu turystycznego w Polsce. Jest pełnoprawnym członkiem Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA). Członkami Polskiej Izby Turystyki są najważniejsze i największe: biura podróży, agencje turystyczne, towarzystwa ubezpieczeniowe, wyższe szkoły turystyczne, znani przewoźnicy, gestorzy bazy noclegowej, atrakcji turystycznych i kulturalnych, korporacje targowe, a także inni przedstawiciele szerokiej reprezentacji branży turystycznej.

Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) to stowarzyszenie zrzeszające samorządy gospodarcze 30 krajów europejskich, w tym 27 członków Unii Europejskiej. W sumie reprezentuje ok. 70 tys. agentów turystycznych i organizatorów turystyki. Dodatkowo status członków międzynarodowych mają w tej chwili cztery kraje: Izrael, Malezja, Maroko i Tunezja. Organizacja założona została w 1961 roku w Bad Kreuznach w Niemczech przez sześć organizacji założycielskich. Jedynym przedstawicielstwem ECTAA w Polsce jest Polska Izba Turystyki.

Powołane do życia w 2016 r. Airlines for Europe (A4E) to największe europejskie stowarzyszenie lotnicze z siedzibą w Brukseli. Organizacja, w imieniu swoich członków, stara się wpływać na kształtowanie polityki UE w zakresie lotnictwa z korzyścią dla konsumentów, zapewniając bezpieczny i konkurencyjny rynek transportu lotniczego. Z ponad 635 milionami pasażerów przewożonych każdego roku członkowie A4E odpowiadają za ponad 70 procent podróży, obsługując ponad 2800 samolotów i generując ponad 100 miliardów euro obrotów rocznie. Do A4E należą: Aegean, airBaltic, Air France-KLM, Cargolux, easyJet, Finnair, Icelandair, International Airlines Group (IAG), Jet2.com, Lufthansa Group, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal, Travel Service i Volotea.